Czy twoje dziecko też je zdrowe tłuszcze?
Rodzice kojarzyli dotąd kwasy Omega-3 i Omega-6 głównie dzięki ich wpływowi na rozwój umysłowy najmłodszych. Te związki są elementem budulcowym komórek nerwowych i odgrywają ważną rolę w procesie przekazywania informacji w mózgu. U dzieci, które osiągają gorsze wyniki w nauce i mają problemy z koncentracją naukowcy zdiagnozowali niedobór kwasów omega.
W minionym roku prestiżowe europejskie i amerykańskie czasopisma medyczne opublikowały szereg artykułów sugerujących, że dieta obfitująca w kwasy Omega-3 i Omega-6 nie tylko korzystnie wpływa na umysł najmłodszych, ale niesie ze sobą również inne korzyści.
Naukowcy z Uniwersytetu Colorado w USA ogłosili we wrześniowym „Journal of the American Medical Association”, że kwasy Omega-3 mogą chronić dzieci przed cukrzycą typu 1, wywoływaną przez niedobór insuliny w organizmie. Badacze obserwowali nawyki żywieniowe małych pacjentów obciążonych zwiększonym ryzykiem wystąpienia choroby. Okazało się, że regularne spożywanie ryb morskich, bogatych w kwasy omega, zmniejsza niebezpieczeństwo autoagresji komórek wysp trzustkowych - groźnego procesu, który poprzedza wystąpienie cukrzycy typu 1. Obecnie zespół uczonych kierowany przez dr Jill Norris bada, czy przyjmowanie preparatów zawierających kwasy omega kobiety w ciąży może wyeliminować ryzyko cukrzycy u dziecka w późniejszym wieku.
Przyszłe mamy powinny przyjmować kwasy omega zarówno dla zdrowia swojego jak i potomstwa – przekonują holenderscy uczeni na łamach „European Journal of Clinical Nutrition”. Dieta bogata w kwas DHA z grupy Omega-3 łagodzi objawy depresji poporodowej. Z drugiej strony niedobór tych związków w organizmie przyszłej mamy może prowadzić do zaburzeń koordynacji ruchowej dzieci – czytamy w raporcie z badań.
Polscy eksperci tymczasem alarmują, że spożywamy zbyt mało Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych. – Polacy przyjmują w diecie średnio 20 mg kwasów omega dziennie, podczas gdy dawka zalecana przez Światową Organizację Żywienia jest pięć razy wyższa – mówi dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie.
Z kolei w „Pediatric Allergy and Immunology” uczeni z Grecji twierdzą, że dieta bogata w warzywa owocowe (pomidory, bakłażany, ogórki) i w ryby chroni dzieci przed alergiami i astmą. Wskazują przy tym, że ryby, zwłaszcza morskie, są bogatym źródłem Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych, w tym Omega-3 i Omega-6.
Badania nad suplementacją diety najmłodszych podejmują również polscy uczeni. W 2006 roku firma farmaceutyczna GAL we współpracy z Polskim Towarzystwem Farmakologii Klinicznej badała wpływ suplementacji diety uczniów poznańskich podstawówek preparatem Galomega Formuła IQ, zawierającym kwasy Omega-3 i Omega-6.
Po trzech miesiącach eksperymentu zespół badawczy pod przewodnictwem prof. Aleksandra Mrozikiewicza, ocenił, że uzupełnienie diety tym preparatem wpływa na poprawę zdolności intelektualnych dzieci. Pozytywne wyniki osiągnięto głównie wśród dzieci z dysleksją i ADHD, co skłoniło Polskie Towarzystwo Dysleksji do rekomendowania preparatów z kwasami omega jako skutecznego wsparcia terapii uczniów z zaburzeniami rozwojowymi.
– Zainteresowanie, z jakim spotkał się ten eksperyment skłania nas do podjęcia kolejnych prób. Śledzimy najnowsze publikacje medyczne i nie wykluczam, że wkrótce przeprowadzimy kolejne badania – mówi Michał marek, wiceprezes firmy GAL.
Dr Agnieszka Jarosz uważa, że nadchodzące miesiące przyniosą kolejne doniesienia dotyczące suplementacji diety – Sporo kwestii i problemów związanych z wpływem kwasów omega na zdrowie dziecka wciąż wymaga uważnych studiów i badań. Możemy się więc spodziewać, że czeka nas jeszcze wiele publikacji, które odkryją przed nami możliwości kryjące się w kwasach Omega-3 i Omega-6 – uważa ekspert z Instytutu Żywności i Żywienia.
***
Informacja o suplemencie diety GALOMEGA FORMUŁA IQ
GALOMEGA FORMUŁA IQ to suplement diety przeznaczony do uzupełniania codziennej diety o składniki zawarte w oleju rybim - kwasy tłuszczowe EPA, DHA i GLA z rodziny Omega-3 i Omega-6. Jedna kapsułka preparatu (znajduje się w niej 500 mg oleju) zawiera:
20,9% kwasu EPA (eikozapentaenowy)
6,5% kwasu DHA (dokozaheksaenowy)
2,25% kwasu GLA (gamma-linolenowy)
60% naszego mózgu to kwasy omega-3. Codzienna dieta wzbogacona w ten składnik wpływa korzystnie na funkcjonowanie mózgu, układu nerwowego i układu krążenia. Obniża poziom złego cholesterolu. Odpowiednia ilość kwasów omega-3 u dzieci jest warunkiem sprawności umysłowej. Dieta bogata
w omega-3 wskazana jest dla dzieci z ADHD i dysleksją. W długim okresie, działanie składników zawartych w oleju rybim łagodzi objawy tych dolegliwości. Galomega Formuła IQ stworzony został właśnie z myślą o dzieciach i młodzieży mających problem z uczeniem się, dysleksją i innymi zaburzeniami psychofizycznymi takimi jak np. ADHD (Zespół nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci). U dzieci niecierpiących na żadne dolegliwości suplement naturalnie wspomaga pracę mózgu i procesy myślowe.
Prelite Sp. z o.o.
ul. Zeylanda 4/6, 60 - 808 Poznań
tel. +48 61 855 14 53 do 55
fax. +48 61 855 14 53
Wróć